“Δεν έχω καμμία θέση εδώ”, μονολόγησε ο Σίμος Κεδίκογλου μόλις αντίκρυσε την ανακοίνωση του συντονιστή του Τμήματος Ελληνισμού της Διασποράς του ΣΥΡΙΖΑ για τα γεγονότα στην Πρεμετή της Αλβανίας, Βασίλη Πριμικήρη…
“Όσο και αν προσπαθώ να διαβάλλω, να τρολάρω και να κακολογήσω τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν θα τα κατάφερνα τόσο καλά” συμπλήρωσε δακρυσμένος.
Και είναι αλήθεια. Ούτε η πιο νοσηρή, γκαιμπελίστικη φαντασία θα μπορούσε να χρεώσει στον ΣΥΡΙΖΑ τέτοια “παντόφλα”, όπως αυτή που εκτόξευσε (στ’ αλήθεια) ο γίγας Βασίλης Πριμικήρης, συντονιστής κλπ κλπ.
Υπάρχει πάντως και η περίπτωση ο κύριος Πριμικήρης και όλοι αυτοί που είδαν την ανακοίνωση πριν έλθει στο φως,(δακτυλογράφοι, διορθωτές, ιντερνετάδες, κλπ) να έχουν απόρρητες πληροφορίες ότι ο Ελληνισμός της Β. Ηπείρου είναι όντως “διασποράς”. Να πρόκειται για μαζόχες μετανάστες που αντί για την Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, έφυγαν από την Πετρούπολη, την Αργυρούπολη, την Άρτα και τα Γιάννενα με κατεύθυνση το Τεπελένι. Για να εργαστούν στην Αλβανία του Χότζα με τα τεράστια μεροκάματα.
Θα βρέθηκε και ένας Αλβανός Ραγκούσης για να τους δώσει τα χρυσά χαρτάκια και παρέμειναν οι άνθρωποι εκεί. “Διεσπαρμένοι” σαν τα εγκεφαλικά κύτταρα κάποιων εγκεφάλων που πρέπει επειγόντως να “συντονιστούν” αφού παριστάνουν και τους “συντονιστές”… Τρομάρα τους!
Η ανακοίνωση εδώ:
Β. Πριμικήρης: Ο ΣΥΡΙΖΑ στο πλευρό του Ελληνισμού της Διασποράς στην Αλβανία
“Τα γεγονότα βίας και συγκρούσεων στην Πρεμετή της Αλβανίας, αυτήν εδικά την περίοδο, έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν βοηθούν το κλίμα ειρηνικής συμβίωσης μεταξύ των λαών της περιοχής. Συγκρούσεις για λόγους θρησκευτικής πίστης σε μια περιοχή όπως τα Βαλκάνια ήταν και είναι πάντα επικίνδυνες για όλους τους λαούς ανεξαρτήτως θρησκευτικών πεποιθήσεων”, υπογραμμίζει σε δήλωσή του Β.Πριμικήρης, ο συντονιστής του Τμήματος Ελληνισμού της Διασποράς του ΣΥΡΙΖΑ για τα γεγονότα στην Πρεμετή της Αλβανίας.
“Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερασπίζεται τα δημοκρατικά δικαιώματα του κάθε πολίτη, ειδικότερα στέκεται στο πλευρό του Ελληνισμού της Διασποράς στην Αλβανία και στο αναφαίρετο δικαίωμά του να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα χωρίς κανένα εμπόδιο και φόβο. Θέλουμε να ζούμε ειρηνικά χωρίς αρρωστημένους εθνικισμούς και θρησκευτικές αντιπαραθέσεις. Παίζουν με τη φωτιά όσοι νομίζουν ότι μπορούν να οξύνουν τις σχέσεις των ανθρώπων με θρησκευτικούς και εθνικιστικούς φανατισμούς εξυπηρετώντας άλλους σκοπούς. Επιβάλλεται η ψυχραιμία και η αυτοσυγκράτηση από όλες τις πλευρές”, καταλήγει η δήλωση του Β. Πριμικήρη.
Από την Αυγή.
Η χρήση του όρου "διασπορά" για τους Έλληνες της Αλβανίας πιθανώς να ξενίζει. Πράγματι, σύμφωνα με τα λεξικά, "διασπορά" (για σύνολο προσώπων) είναι "η απομάκρυνση, συνήθ. ομαδική, από τη χώρα και με επέκταση ο εν λόγω πληθυσμός: H ~ των Εβραίων μετά την υποταγή στους Ρωμαίους. Οι Έλληνες της διασποράς". Ωστόσο, δεν είναι καινοφανές να χρησιμοποιείται με τη σημασία αυτή. Για παράδειγμα, σε σημειώσεις για το μάθημα "Ελληνισμός της Διασποράς" του Ανοιχτού Πανεπιστημίου βρίσκω τον εξής ορισμό:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλληνισμός της Διασποράς θεωρείται το σύνολο των ατόμων που διαμένουν εκτός Ελλάδος για διάστημα μεγαλύτερο από ένα έτος τουλάχιστον και είτε αποδήμησαν από την Ελλάδα ή άλλη χώρα είτε αποτελούν ιστορική μειονότητα της χώρας υποδοχής, ανήκουν στο ελληνικό έθνος και διατηρούν ισχυρούς δεσμούς με το εθνικό κέντρο. Μπορεί συνεπώς να διακριθεί: α) σε «ιστορική Διασπορά» ή «ιστορική μειονότητα», η οποία δημιουργήθηκε από προηγούμενες μεταναστεύσεις (π.χ. Πόντιοι στη νότια Ρωσία) και από ιστορικά γεγονότα κατά τη δημιουργία κρατών-εθνών κατά τους τελευταίους δύο αιώνες και τη διάλυση των πολυεθνικών αυτοκρατοριών (π.χ. Ελληνική μειονότητα στην Αλβανία, στην Κωνσταντινούπολη και τον Εύξεινο Πόντο) και β) σε «σύγχρονη Διασπορά», η οποία σχηματίστηκε από μεταναστεύσεις από την Ελλάδα ή τρίτες χώρες στις σημερινές χώρες υποδοχής από το τέλος του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα (π.χ. ελληνισμός στη Δυτική Γερμανία, στην Αυστραλία, στις ΗΠΑ και αλλού).
Βασικά γνωρίσματα της έννοια Ελληνισμός της Διασποράς είναι η «γεωγραφική διάχυση εκτός της ελληνικής επικράτειας», η «απροσδιοριστία (αίτια/κίνητρα) δημιουργίας», η « ελληνική εθνική ταυτότητα» και οι «υλικοί και πολιτισμικοί δεσμοί» με το εθνικό κέντρο. Όσοι διαμαρτύρονται, αν είναι καλόπιστοι, ίσως ενοχλούνται που η μειονότητα της Αλβανίας χαρακτηρίστηκε 'διασπορά', θεωρώντας ότι αυτό μειώνει την αρχαιότητά της, διότι συνήθως τον όρο τον χρησιμοποιούμε για τους νεότερους μετανάστες σε ΗΠΑ, Αυστραλία, Γερμανία κτλ. Όμως δεν είναι η μόνη περίπτωση που χρησιμοποιείται ο ίδιος όρος για τις δυο κατηγορίες διασποράς, τη σύγχρονη και την ιστορική. Λέμε επίσης "οι ομογενείς", και ο όρος εννοεί τόσο την ιστορική διασπορά (Έλληνες της Πόλης ή της Αλβανίας) όσο και τη σύγχρονη (Έλληνες των ΗΠΑ κτλ,.).
Εξάλλου, δεν πρέπει να διαμαρτύρονται ειδικά οι Βορειοηπειρώτες (αν είναι καλόπιστοι) αφού η Ομόνοια είναι μέλος του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού, που περιλαμβάνει φυσικά κυρίως τη σύγχρονη διασπορά: http://www.sae-europe.eu/organoseis/meli-sae
Άλλωστε και το βιβλίο του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου για την εκπαίδευση της ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας κατά το μεσοπόλεμο, εκδόθηκε στη σειρά "Ελληνισμός της Διασποράς".
Δηλαδή, για να ανακεφαλαιώσουμε, δεν είναι ούτε καινοφανές ούτε κακόβουλο να χαρακτηρίζεται "διασπορά" η ελληνική μειονότητα της Αλβανίας (ή της Πόλης ή του Καυκάσου). Αντίθετα, έχει πολλά πλεονεκτήματα να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο η σύγχρονη και η ιστορική διασπορά ώστε να δημιουργείται η απαραίτητη κρίσιμη μάζα. Την ανάγκη αυτή την αναγνωρίζουν και οι ίδιοι οι Βορειοηπειρώτες που συμμετέχουν ως Έλληνες της Διασποράς στο ΣΑΕ και σε άλλα δίκτυα αποδήμων.