Για όσους δεν παρακολουθούν στενά τη κατάσταση της παγκόσμιας ναυτιλίας, τους πληροφορούμε πως σήμερα, τα περισσότερα φορτηγά πλοία (container ships), εφαρμόζουν πρακτικές αργής πλεύσης εξαιτίας της πληθώρας των πλοίων που κατασκευάζονται διεθνώς.
Ουσιαστικά, πλέουν με ταχύτητες πολύ κάτω από τις δυνατότητές τους, έτσι ώστε να μειώσουν τη προσφορά πλοίων στην αγορά, και να διατηρήσουν τους τρέχοντες ναύλους.
Ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο λειτουργούν, βασίζεται στο ότι όσο πιο αργά ταξιδεύει ένα πλοίο, τόσο λιγότερες φορές θα μπορεί να κάνει ένα ταξίδι μετ`επιστροφής ανά έτος. Έτσι, μειώνοντας επίτηδες τη ταχύτητα των πλοίων, περιορίζεται η προσφορά των νέων πλοίων. Πρόκειται για μια αποτελεσματική απάντηση στην ανεπαρκή ζήτηση πλοίων σε σχέση με τον υπάρχοντα παγκόσμιο στόλο φορτηγών σκαφών.
Οι ναυτιλιακές και εφοπλιστικές εταιρίες όμως, έχουν φτάσει σε τέτοια ακραία σημεία, που υπάρχουν πλοία σήμερα που κινούνται με ταχύτητες πολύ αργότερες από ότι αυτές των παλιών ιστιοφόρων του 19ου αιώνα. Πλέουν τόσο αργά, για κέρδος, που κάνουν πολύ περισσότερο χρόνο να διασχίσουν τους ωκεανούς από ότι τα αντίστοιχα καράβια πριν από 150 χρόνια.
Το ιστιοφόρο Cutty Sark που ναυπηγήθηκε στη Σκοτία το 1869, μετέφερε ξυλεία από την Αυστραλία στη Βρετανία σε 67 ημέρες, με μέγιστη ταχύτητα 17.2 κόμβους. Κάποτε είχε μέση ταχύτητα 15 κόμβων, διανύοντας 360 μίλια μέσα σε 24 ώρες.
Πολλά σύγχρονα φορτηγά πλοία μπορούν να φτάσουν τους 25 κόμβους. Όμως η μελέτη SlowSteaming – A Transient Fashion or Here to Stay? που έγινε από την Dynamar της Ολλανδίας, αναφέρει πως στα μέσα του 2010, τα μισά από τα φορτηγά πλοία της γης, που μεταφέρουν το 35% της αξίας του παγκόσμιου εμπορίου, πλέουν με πολύ πιο αργή ταχύτητα από ότι πριν την οικονομική κρίση, δηλαδή με 15 κόμβους και λιγότερο.
Αν τα πλοία αρχίσουν να πλέουν με ταχύτητες σύμφωνα με τις δυνατότητες τους, θα μπορούσε να απορυθμιστεί εντελώς η τρέχουσα ισορροπία προσφοράς/ζήτησης.
S.A.- Business Insider
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου