Καθημερινές, «αθέατες» μετακινήσεις μεταναστών μετατρέπουν το Αιγαίο σε μια «θάλασσα των στεναγμών». Οικογένειες με μικρά παιδιά, μητέρες με νεογέννητα μωρά στην αγκαλιά αναγκάζονται να ξεσπιτώνονται και να εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους αναζητώντας το όνειρο μιας καλύτερης ζωής, που πολλές φορές χάνεται για πάντα στη θάλασσα.
Όλοι τους «φορτία» οργανωμένων, πολυεθνικών «κυκλωμάτων», που αναλαμβάνουν τη διακίνηση έναντι αδράς αμοιβής, χωρίς, όμως, να διστάζουν να παίξουν «κορώνα-γράμματα» ακόμα και τις ζωές των ταλαιπωρημένων ανθρώπων.
«Τσουνάμι» από λαθρομετανάστες στο Αιγαίο
Μόλις την περασμένη εβδομάδα «πάγωσαν» όλοι στην είδηση της απώλειας 10 ανθρώπων, ανάμεσά τους και μικρά παιδιά, στα νερά της Μυτιλήνης, ενώ συγκλονιστική ήταν και η αποκάλυψη της εγκατάλειψης 39 μεταναστών σε μια βραχονησίδα νότια της Ανάφης, που αναγκάστηκαν να πίνουν βρόχινο νερό για να επιβιώσουν.
Και στις δύο περιπτώσεις η διακίνηση έγινε από το «κύκλωμα» της Ανατολής, που έχει παρακλάδια σε μια σειρά από χώρες και διαρκώς αυξανόμενη «πελατεία» λόγω της κρίσης στο Αφγανιστάν και στο Ιράκ.
Στις Αρχές Ασφαλείας του Λιμενικού Σώματος φτάνουν πληροφορίες ότι τουλάχιστον 3.500 άτομα είναι έτοιμα για αναχώρηση σε παρόντα χρόνο από περιοχές της Τουρκίας για τη χώρα μας.
Ο άλλος βασικός «δρόμος» της μετανάστευσης περνάει από τα νότια της χώρας μας και ελεγχόταν από το λεγόμενο «κύκλωμα» της Αιγύπτου. Ομως, μια σειρά από «χτυπήματα», που κατάφεραν οι Λιμενικές Αρχές έχουν περιορίσει φέτος αισθητά τη διακίνηση από αυτόν τον «δρόμο».
Έτσι ο βασικότερος «δρόμος» παραμένει ο εξ Ανατολής, όπου τα «κυκλώματα» διαθέτουν έναν ολόκληρο στόλο, διαφόρων σκαφών, που καλύπτει όλες τις οικονομικές δυνατότητες. Από τους πιο φτωχούς μετανάστες, στους οποίους θα δοθεί μια πλαστική βάρκα για να περάσουν με κουπιά σε ένα κοντινό νησί, μέχρι τους πιο «εύπορους», που μπορούν να καταβάλουν το αντίτιμο για ένα πιο ασφαλές ταξίδι σε ιστιοπλοϊκό σκάφος με σημαία «υπεράνω υποψίας».
Η Διεύθυνση Ασφάλειας του Λιμενικού Σώματος, που τα τελευταία χρόνια με συστηματική δουλειά «ακτινογραφεί» τη δράση των «κυκλωμάτων» διακίνησης με θεαματικά αποτελέσματα, έχει καταγράψει τα σκάφη που χρησιμοποιούνται στις δύο βασικές ροές παράνομης διακίνησης μεταναστών.
Τα σκάφη που χρησιμοποιούν τα κυκλώματα διακίνησης από την Τουρκία και την Αίγυπτο
Ιστιοπλοϊκά με σημαίες «υπεράνω υποψίας»
Ιστιοπλοϊκά σκάφη. Μεταφέρουν 70-80 μετανάστες. Διακινούν οικογένειες με παιδιά κάθε ηλικίας. Τα σκάφη συνήθως φέρουν σημαίες «υπεράνω υποψίας», όπως π.χ. ένα που συνελήφθη πρόσφατα και έφερε σημαία Αυστρίας, και οι διακινητές είναι συνήθως Ουκρανοί. Αυτές οι μεταφορές εντάσσονται στις «ακριβές» μεταφορές.
Με λέμβους η πιο «φθηνή» μεταφορά
Μικρές πνευστές κωπήλατες λέμβοι. Χρησιμοποιούνται από ομάδες 4-5 ατόμων. Είναι η πιο «φτηνή» μεταφορά και δείχνουν ανοργάνωτες και τυχαίες. Στην πραγματικότητα το δίκτυο διακίνησης καθορίζει τα πάντα: τον τόπο συγκέντρωσης για εκκίνηση, τον αριθμό μεταναστών που επιβαίνουν, παροχή των λέμβων με οδηγίες χρήσης. Ο αριθμός αυτών των λέμβων, που ξεκινάει από τα παράλια της Τουρκίας για κάποιο κοντινό ελληνικό νησί, δεν ξεπερνάει τις 4 την ημέρα, για να είναι δύσκολος ο εντοπισμός τους.
Τα φουσκωτά ταχύπλοα και η... σύνθεσή τους
Ταχύπλοα φουσκωτά σκάφη, με ισχυρές μηχανές. Συνήθως υπάρχουν ένας, δύο χειριστές και το «φορτίο» φτάνει στους 30 μετανάστες. Ο «δρόμος διακίνησης» χρησιμοποιείται από οργανώσεις με παρακλάδια στη χώρα μας, που διαθέτουν δικά τους φουσκωτά.
Μότορσιπ μεταφέρουν έως 180 άτομα
Μικρού μεγέθους εμπορικά πλοία (μότορσιπ), χωρητικότητας 4.000-5.000 κόρων. Μεταφέρουν 130-180 μετανάστες και συνήθως το πλήρωμά τους είναι ναυτικοί από Ρωσία, Γεωργία ή Αζερμπαϊτζάν. Γεωγραφικά σημεία αποβίβασης είναι συνήθως οι νότιες ακτές της Κρήτης, οι νότιες ακτές της Πελοποννήσου και οι ακτές του Ιονίου.
Ξύλινα σκαριά με χειριστή... πρόσφυγα
Ξύλινα σκάφη μικρού - μεσαίου μεγέθους. Χρησιμοποιούνται πολύ τακτικά για μεταφορές. Αρκετά από αυτά είναι σωστικές λέμβοι πλοίων και το «κύκλωμα» τα προμηθεύεται από διαλυτήρια πλοίων στη Σμύρνη. Συντηρούνται ή επισκευάζονται για ταξίδι περίπου δύο ωρών και εκπαιδεύουν στον χειρισμό, στοιχειωδώς, κάποιον από την ομάδα των μεταναστών. Συνήθως φορτώνουν από την τούρκικη ακτή με προορισμό το πιο κοντινό νησί. Ολοι οι μετανάστες εφοδιάζονται με ατομικό σωσίβιο και έχει διαπιστωθεί πως σε πολλές περιπτώσεις δίνονται οδηγίες σε περίπτωση εντοπισμού τους από πλωτό του ΛΣ να πέσουν στη θάλασσα, ώστε η «επιχείρηση αποτροπής» να μετατραπεί σε επιχείρηση διάσωσης.
Παραδοσιακά αλιευτικά της Αιγύπτου
Τα παραδοσιακά αιγυπτιακά αλιευτικά σκάφη χρησιμοποιούνται κατά κόρον από το λεγόμενο «κύκλωμα της Αιγύπτου». Είναι μεγάλα, ξύλινα αλιευτικά και μεταφέρουν από 120-150 μετανάστες. Ως πλήρωμα χρησιμοποιούνται Αιγύπτιοι ναυτικοί.
Θαλαμηγοί με πλήρωμα Τούρκους υπηκόους
Μηχανοκίνητες θαλαμηγοί, που μεταφέρουν 60-70 μετανάστες, οικογένειες με παιδιά κάθε ηλικίας. Το πλήρωμα - διακινητές είναι συνήθως Τούρκοι υπήκοοι και έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις κάποιοι να είναι και μέλη της οργάνωσης «Γκρίζοι Λύκοι».
Πηγή
Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2009
Αιγαίο: Ο δρόμος των λαθρομεταναστών
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου