Περισσότερα στοιχεία ήρθαν στη δημοσιότητα γύρω από το δυστύχημα της 5ης Φεβρουαρίου όταν ιδιωτικό αεροσκάφος συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή του στο αεροδρόμιο της πόλης του βορείου Ιράκ Σουλεϊμανίγια.
Από το δυστύχημα δεν υπήρξαν επιζώντες με αποτέλεσμα και οι εφτά επιβαίνοντες να βρουν τραγικό θάνατο.
Εκτός των δύο πιλότων του ιδιωτικού αεροσκάφους και της μιας αεροσυνοδού, οι τέσσερις υπόλοιποι επιβάτες ήταν οικονομικοί παράγοντες και στελέχη επενδυτικών εταιρειών. Πιο συγκεκριμένα οι τέσσερις επιβαίνοντες ήταν ο Basil Al Rahim συνιδρυτής και επιχειρησιακός διευθυντής της συμμετοχικής εταιρείας MerchantBridge, ο Abdallah Lahoud μέτοχος της MerchantBridge και οι Murad Megalli και Javier Zurita στελέχη της επενδυτικής τράπεζας JPMorgan.
Η MerchantBridge ήταν από τις πρώτες συμμετοχικές εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στο Ιράκ από το 2004, δημιουργώντας την Mansour Bank ενώ στις 10 Μαίου του 2010 η συγκεκριμένη τράπεζα δημιούργησε το πρώτο ανοικτό επενδυτικό κεφάλαιο ύψους 50 εκατομμυρίων $ επονομαζόμενο ως Iraq Mesopotamia Fund το πρώτο επενδυτικό κεφάλαιο στο χρηματιστήριο του Ιράκ.
Η άλλη μεγάλη επένδυση στην οποία ήταν αναμεμειγμένη η MerchantBridge ήταν στην κοινοπραξία Asiacell Comunications LLC (ALC) η οποία αποτελείται από την ιρακινή εταιρεία παροχής τηλεπικοινωνιών Asiacell, την Qtel από το Κατάρ –η οποία δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα- και την MerchantBridge. Η ALC στις 19 Αυγούστου του 2007 είχε κερδίσει τη μια από τις τρεις άδειες κινητικής τηλεφωνίας του Ιράκ έναντι 1,25 δις. $ με άδεια εκμετάλλευσης 15 ετών. Συνολικά οι επενδύσεις της MerchantBridge στο Ιράκ (πρώτες ύλες, κατασκευές) ανέρχονταν στο 1,5 δισς. $.
Ο Murad Megalli, υψηλόβαθμο στέλεχος της JPMorgan ήταν επιχειρησιακός διευθυντής της επενδυτικής τράπεζας υπεύθυνος για τη Μέση Ανατολή, τη βόρεια Αφρική, την Τουρκία και την Κεντρική Ασία. O Javier Zurita ήταν επίσης επιχειρησιακός διευθυντής για την JP Morgan. Προηγουμένως εργαζόταν για την έτερη επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs πριν παραιτηθεί και μετακινηθεί ως αντιπρόεδρος στην JPMorgan στο τμήμα τηλεπικοινωνιακών επενδύσεων.
Το αεροσκάφος απογειώθηκε από τη Βηρυτό το βράδυ της Παρασκευής με κατεύθυνση την Άγκυρα όπου πιθανότατα επιβιβάστηκαν σε αυτό οι Megalli και Zurita ενώ οι Al Rahim και Lahoud βρίσκονταν ήδη στην Σουλειμανίγια. Σκοπός της συνάντησης, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, των τεσσάρων ανδρών ήταν να επισκεφθούν τα γραφεία της ACL στην Σουλεϊμανίγια στην από τους Κούρδους ελεγχόμενη αυτή περιοχή του βόρειοανατολικού Ιράκ .
Οι πληροφορίες στο συγκεκριμένο σημείο δεν είναι ξεκάθαρες αλλά το αεροσκάφος απογειώθηκε στη συνέχεια για την Άγκυρα μαζί και με τους τέσσερις επιχειρηματίες –άγνωστο γιατί- καθώς η έδρα τουλάχιστον του Basil Al Rahim αλλά και του Lahoud για τη Μέση Ανατολή είναι η Βαγδάτη και το Μπαχρέιν. Λίγο μετά την απογείωση το αεροσκάφος παρουσίασε μηχανική βλάβη και κατέπεσε φλεγόμενο.
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια τραγωδία χτυπά την MerchantBridge.
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια τραγωδία χτυπά την MerchantBridge.
Την 1η Απριλίου του 2005 -10 Μαρτίου κατά άλλες πηγές- ο συνιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας Colin Craig σκοτώνεται σε αυτοκινητικό δυστύχημα στο Μαρόκο, οι ακριβείς συνθήκες όμως του οποίου δεν εξακριβώθηκαν. Λέγεται πως βρισκόταν εκεί με τη σύζυγό του για τις διακοπές του Πάσχα. (Το Μαρόκο πάντως δεν αποδεικνύεται τυχερός τόπος για διακοπές για τους πλούσιους και ισχυρούς. Στις 28 Μαρτίου του 2010 ο Σείχης Ahmad Bin Zayed Al Nahyan αδερφός του Εμίρη του Αμπού Ντάμπι –στην οικογένεια του οποίου ανήκει το 76% της Abu Dhabi Mar που αγόρασε τα ΕΝΑΕ, σκοτώνεται σε αεροπορικό δυστύχημα).
Ο Colin Craig ήταν άμεσα εμπλεκόμενος με την MerchantBridge στο πρόγραμμα ΑΩ του προγράμματος Al Yamamah 1& 2 για την πώληση των αεροσκαφών Tornado στην Σαουδική Αραβία, το 1985. ένα πρόγραμμα που την εποχή που εξελισσόταν είχε δημιουργήσει αρκετά δημοσιεύματα στον Τύπο για περιπτώσεις διαφθοράς, όχι όμως για τον Colin Craig.
Βέβαια το ενδιαφέρον παρελθόν για την MerchantBridge δε σταματά εδώ.
Ο Basil Al Rahim είχε διατελέσει στο παρελθόν επιχειρησιακός διευθυντής στον επενδυτικό οργανισμό Carlyle group.
Η Carlyle Group στις αρχές της δεκαετίας του 90, είχε σχέσεις με την οικογένεια των bin Laden όταν από κοινού είχαν προσπαθήσει να πραγματοποιήσουν μια συμφωνία με την Italian Petroleum. Ο Basil Al Rahim νέος συνεργάτης τότε της Carlyle ταξίδευε συνεχώς μεταξύ Σαουδικής Αραβίας, Αμάν, Μπαχρέιν και ΗΑΕ προσπαθώντας να αντλήσει κεφάλαια για τη στήριξη των επενδυτικών προοπτικών της Carlyle στη Μέση Ανατολή. Ένα από τα ονόματα που ο Al Rahim κατάφερε τότε να φέρει ως πελάτη ήταν και η οικογένεια του Bin Laden η οποία τότε ασχολείτο με κατασκευαστικές επιχειρήσεις με τζίρο 5 δις. $ με το όνομα Saudi Binladin Group.
Η JP Morgan chase Bank είχε κατηγορηθεί το Δεκέμβριο του 2010 για ξέπλυμα χρήματος με το Ινστιτούτο Θρησκευτικών Υποθέσεων ή όπως αλλιώς ονομάζεται η τράπεζα του Βατικανού, ύψους 23 εκατομμυρίων ευρώ με διοχέτευση των χρημάτων στο υποκατάστημα της JPM στην Φρανκφούρτη. Στην υπόθεση δεν εμπλέκονται πάντως κανένα από τα δύο στελέχη της JP που σκοτώθηκαν στο δυστύχημα και παρά το γεγονός πως η ιταλική αστυνομία κατέσχεσε αρχικά τα 23 εκατομμύρια ευρώ, στη συνέχεια η υπόθεση εξηγήθηκε ως...παρεξήγηση.
Τα ερωτηματικά πάντως δεν σταματούν εδώ. Αν και γνωστό το ενδιαφέρον της JP Morgan για την αγορά του Ιράκ, εντούτοις η συγκεκριμένη τράπεζα δεν συμμετέχει στην κοινοπραξία ACL για να δικαιολογεί την παρουσία εκεί δύο εκ των κορυφαίων στελεχών της για τη Μέση ανατολή, αν και η παρουσία του Zurita με εμπειρία στις τηλεπικοινωνίες ίσως ήταν σημάδι της εμπλοκής της JP στη συγκεκριμένη αγορά.
Ένα δεύτερο ερώτημα για πιο λόγο οι τέσσερις άνδρες επιβιβάστηκαν στο αεροσκάφος με κατεύθυνση την Άγκυρα; Αν και η τελευταία έδρα του δραστήριου –ιδιαίτερα στην τουρκική αγορά- Megalli τα στελέχη της MerchantBridge πρακτικά δεν είχαν κανένα λόγο να κατευθυνθούν και αυτά στην Άγκυρα.
Ένα τρίτο είναι πως στελέχη και εταιρείες με τεράστια οικονομική επιφάνεια ταξιδεύουν με ένα επισφαλές αεροσκάφος το οποίο απλά συντρίβεται λίγο μετά την απογείωση. Αν και δεν έγινε γνωστός ο τύπος του VIP jet που χρησιμοποίησαν στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα αεροσκάφη της κατηγορίας αυτής θεωρούνται ως ιδιαίτερα αξιόπιστα και ασφαλή.
Όλα πάντως πρόκειται να απαντηθούν μετά την διερεύνηση του δυστυχήματος. Είναι άγνωστο πάντως εάν και πότε το πόρισμα θα γίνει γνωστό.
http://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=17415&Itemid=162
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου