Μέσα στα κόκπιτ των μαχητικών τους αεροσκαφών θα γιορτάσουν τη Λαμπρή οι πιλότοι της Πολεμικής μας Αεροπορίας αφού οι Τούρκοι καταστρατηγούν το Μνημόνιο Γιλμάζ που προβλέπει ηρεμία στο Αιγαίο τις ημέρες των μεγάλων θρησκευτικών εορτών των δύο χωρών.
Τα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν υποστεί την απαιτούμενη επιθεώρηση από τους τεχνικούς νωρίς το πρωί και τα σωστικά μέσα των ιπταμένων στο κόκπιτ έχουν συνδεθεί. Οι χειριστές βρίσκονται σε ετοιμότητα πέντε λεπτών και όταν τα ραντάρ εγκλωβίσουν τουρκικά αεροσκάφη που ετοιμάζονται για είσοδο στο Αιγαίο δίδεται «σκραμπλ», δηλαδή, άμεση απογείωση των μαχητικών. Οι κινητήρες των αεροσκαφών ετοιμότητας (readiness) μπαίνουν στο φουλ, τα μαχητικά τροχοδρομούν και σε λίγα λεπτά, με ταχύτητες ground speed 9-10 μιλίων το λεπτό, είναι ήδη στο Αιγαίο για να υπερασπιστούν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Συνήθως απογειώνονται από τη Σκύρο, το Καστέλι της Κρήτης ή άλλα αεροδρόμια νησιών που διαθέτουν Σμηναρχίες Μάχης και δευτερευόντως από Πτέρυγες Μάχης της ηπειρωτικής Ελλάδας. Τα αεροσκάφη αναχαίτισης είναι πάντα τρίτης γενιάς, F-16 και Mirage 2000 και 2000-5, ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Το μάξιμουμ της διάρκειας πτήσης αναγνώρισης - αναχαίτισης και πολλές φορές εμπλοκής με τα τουρκικά μαχητικά είναι μία ώρα και δέκα λεπτά. Για τόσο φθάνουν τα καύσιμα. Η δραστηριότητα των Τούρκων από το 1974 και μετά είναι καθημερινό φαινόμενο και η ελληνική απάντηση δεδομένη και άμεση.
Τα μαχητικά «καταπίνουν» τα μίλια στις συνεχείς αναχαιτίσεις και αερομαχίες, «ρουφώντας» ταυτόχρονα τα γαλόνια κηροζίνης από τις δεξαμενές τους. Ολα αυτά σημαίνουν κόστος. Και μάλιστα υψηλό. Ειδικά σε μια περίοδο κρίσιμη για την ελληνική οικονομία. Κατά γενική παραδοχή λοιπόν, ακριβά κοστίζει η διατήρηση της ειρήνης στον «ακήρυχτο πόλεμο» του Αιγαίου. Μία ώρα πτήσης αεροσκάφους κοστίζει από 7.100 ώς 11.100 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του μαχητικού. Για κάθε λεπτό στον αέρα δαπανώνται, δηλαδή, 116 ώς 183 ευρώ. Για να καταλάβατε το οικονομικό μέγεθος μέσα στο 2009, τα ελληνικά αεροσκάφη εκτέλεσαν συνολικά 1.800 εξόδους, μόνο για πτήσεις αναγνώρισης - αναχαίτισης, και οι ώρες που αντιστοιχούν σε αυτές είναι περίπου 2.100.
Πρακτικά, τα νούμερα αυτά οδηγούν σε ένα ετήσιο κόστος που αγγίζει και πολλές φορές ξεπερνάει τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Στον υπολογισμό του κόστους αυτού λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση, επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τα αναλογούντα λειτουργικά έξοδα των μονάδων στις οποίες υπάγονται τα μαχητικά καθώς και τα «εκτός έδρας» του προσωπικού που μετακινείται στις προκεχωρημένες βάσεις σε νησιά του Αιγαίου για επιφυλακή. Στο παραπάνω νούμερο δεν περιλαμβάνεται το κόστος αγοράς και αντικατάστασης των εκατοντάδων μαχητικών, της εκπαίδευσης του προσωπικού, της λειτουργίας των ραντάρ και των αντιπυραυλικών συστημάτων.
Το κόστος αυτό ωστόσο είναι το ελάχιστο του «ακήρυχτου πολέμου» στο Αιγαίο, το οποίο ουδείς μπορεί να υπολογίσει, παρά μόνο να προσεγγίσει. Και αυτό γιατί δεν μιλάμε για τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται στον αέρα του Αιγαίου ή για την προετοιμασία μιας πτήσης στο αρχιπέλαγος. Τα καύσιμα είναι τα... ψιλά. Το μεγάλο κόστος είναι η απώλεια, η φθορά, η συντήρηση των πολεμικών μηχανών και η εκπαίδευση των πιλότων. Κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, την τελευταία δεκαετία πέφτουν δύο με τρία αεροσκάφη κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άσκησης.
Μπορεί και τα δύο με τρία αεροσκάφη που χάνονται ετησίως στον... αγώνα του Αιγαίου να μην είναι όλα τρίτης γενιάς, η απώλεια όμως για την Πολεμική Αεροπορία μετριέται σε μονάδες και το κόστος μπορεί να υπερβαίνει τα 150 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Για τη συντήρηση και επισκευή του στόλου των μαχητικών απαιτούνται ποσά που κατά τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών μπορούν να υπερβούν και την τιμή απόκτησής τους. Κάθε άσκηση που γίνεται για τη διατήρηση του υψηλού επιπέδου ετοιμότητας των αεροπόρων μπορεί να στοιχίσει ώς και 15 εκατομμύρια ευρώ, όπως, για παράδειγμα, η διακλαδική άσκηση «Παρμενίων», ενώ η εκπαίδευση των πιλότων είναι ένα ακόμη βασικό οικονομικό στοιχείο.
Ολα αυτά μαζί, πτήσεις αναχαίτισης των Τούρκων και πολεμικές εκπαιδεύσεις εκτιμάται πως κοστίζουν στους Ελληνες φορολογούμενους περί τα 300-400 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Ομως δεν είναι μόνον αυτά. Παράλληλα «τρέχουν» και άλλα κόστη και μάλιστα υψηλά. Πιο συγκεκριμένα:
- 26,74 δισεκατομμύρια ευρώ είναι το ύψος του εξοπλιστικού προγράμματος για την περίοδο 2006-2015.
- 116 είναι οι Ελληνες πιλότοι που έχασαν τη ζωή τους με μαχητικά αεροσκάφη στις μάχες του Αιγαίου ή στην εκπαίδευσή τους γι’ αυτές από το 1974.
- 200 αεροσκάφη, δέκα μοίρες, δηλαδή, εκ των οποίων τα περισσότερα μαχητικά, κατέπεσαν από την πρώτη τουρκική παραβίαση πριν από 36 χρόνια. Με σημερινές τιμές, το κόστος τους ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
- 7.100 ευρώ κοστολογείται η ώρα πτήσης ενός F-16 Block 52 plus και 11.100 ευρώ ενός Mirage 2000 και -5. Είναι οι δύο τύποι μαχητικών για αναχαιτίσεις. Η ώρα πτήσης για τα παλαιότερα F-16 Block 30 είναι 5.000 ευρώ και του εκσυγχρονισμένου Fantom F-4E 9.900 ευρώ.
Espressonews.gr
http://www.madata.gr/epikairotita/politics/57688.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου