Τρίτη 31 Αυγούστου 2010

Πώς φτάσαμε στη διάλυση της 340 Μοίρας των F-16


  • Στη θλιβερή διαπίστωση ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις βρίσκονται προ αδιεξόδου και αντιμετωπίζουν το φάσμα της διάλυσης οδηγεί η ανάλυση της αεροπορικής τραγωδίας στη Νοτιοανατολική Κρήτη. Το μεγάλο ερώτημα είναι μέχρι πότε θα πληρώνουν οι πιλότοι και οι οικογένειές τους την αδιαφορία ή την απραξία των εκάστοτε πολιτικών και στρατιωτικών ηγεσιών.

Λίγες ώρες μετά την τρομακτική σύγκρουση των δύο μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block52 plus άρχισαν να αποκαλύπτονται συγκλονιστικά στοιχεία. Ψηφίδες που όταν τοποθετούνται η μία δίπλα στην άλλη -εκ των υστέρωνοδηγούν στο συμπέρασμα ότι το ασυνήθιστο δυστύχημα ήταν πιθανώς αναπόφευκτο και είχε σίγουρα προαναγγελθεί. Με τα σημερινά δεδομένα, ο καθένας από τους πιλότους των F-16 γράφει περίπου 5 ώρες πτήσης τον μήνα. Δηλαδή οι ιπτάμενοι βρίσκονται μόνο 5 ώρες τον μήνα μέσα στο κόκπιτ του μαχητικού τους για να εκπαιδευτούν.

Μία άσκηση «τέσσερις εναντίον δύο», όπως αυτή στην οποία συμμετείχαν τα δύο F-16 που συγκρούστηκαν μεταξύ τους, απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία και ο κάθε πιλότος να έχει συμπληρώσει περίπου 20 ώρες πτήσης σ’ έναν μήνα.

Κάτι που δεν ισχύει για τους ιπταμένους της 340 Μοίρας με τον κωδικό κλήσης «αλεπού». Το ερώτημα είναι γιατί δόθηκε το πράσινο φως να πραγματοποιηθεί μια τόσο σύνθετη και υψηλού ρίσκου άσκηση την ώρα που όλοι οι χειριστές εκπαιδεύονται πλημμελώς, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που ορισμένοι έχουν καταντήσει… ιπτάμενοι εδάφους.

Επικριτικοί ψίθυροι ακούγονται για τον νέο διοικητή της 115 Πτέρυγας Μάχης σμήναρχο κ. Λεωνίδα Ευαγγέλου, ο οποίος πριν μετατεθεί στο Καστέλι ήταν υπασπιστής του υπουργού Αμυνας κ. Βαγγέλη Βενιζέλου. Ο καταλληλότερος να απαντήσει γιατί έγινε μια τόσο δύσκολη άσκηση χωρίς οι πιλότοι να έχουν συμπληρώσει τις απαιτούμενες ώρες εκπαίδευσης είναι ο σμήναρχος κ. Ευαγγέλου, ο οποίος επίσης καλείται να εξηγήσει στο ΓΕΑ γιατί δεν αναπροσαρμόστηκε ο βαθμός δυσκολίας του γυμνασίου.

Από τον Ιανουάριο του 2010, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, η επιχειρησιακή εκπαίδευση των πιλότων «κόπηκε» κατά 40%. Ετσι απλά, δηλαδή, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας αποφάσισε (ακόμη κι αν δεν είχε άλλη επιλογή, αυτό διέταξε να γίνεται) την περικοπή των εκπαιδευτικών πτήσεων κατά 40%.

Ουδείς ισχυρίζεται ότι το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας περιόρισε το πτητικό έργο από… καπρίτσιο.

Η απόφαση ελήφθη από ανάγκη, επειδή οι διαθεσιμότητες των αεροσκαφών είναι πολύ χαμηλές. Αυτό σημαίνει ότι οι μοίραρχοι και οι διοικητές στις πτέρυγες μάχης δεν έχουν στη διάθεσή τους όλα τα αεροσκάφη που θα έπρεπε να είναι ετοιμοπόλεμα προκειμένου να εκπληρώνουν τις καθημερινές αποστολές αναχαίτισης των τουρκικών μαχητικών που εισβάλλουν στο FIR Αθηνών, παράλληλα με την εκπαίδευση των πληρωμάτων αέρος.

Γιατί όμως έχουν σχεδόν εκμηδενιστεί οι διαθεσιμότητες των μαχητικών αεροσκαφών; Χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο του κακού προγραμματισμού, η απάντηση είναι καταπέλτης για τις προηγούμενες (και τις σημερινές) πολιτικές ηγεσίες, αλλά και για τους ανώτατους αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο βασικός λόγος για τη μείωση της επιχειρησιακής εκπαίδευσης είναι η μη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών. Τα μαχητικά δεν είναι διαθέσιμα είτε διότι δεν υπάρχει ικανός φόρτος ανταλλακτικών είτε επειδή η εργοστασιακή συντήρηση δεν γίνεται στον χρόνο και με τη συχνότητα που θα έπρεπε.

Ειδικά για τα F-16 Block52 plus, τα πιο σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη της Αεροπορίας, το μεγάλο πρόβλημα αφορά στη συντήρηση των κινητήρων.

Οι κινητήρες των αμερικανικών αεροσκαφών δεν έχουν ακόμη περάσει από την προγραμματισμένη εργοστασιακή συντήρηση και το ΓΕΑ, θέλοντας να κερδίσει χρόνο, περιόρισε την εκπαίδευση των ιπτάμενων.

Μειώνουν τις ώρες πτήσεις για να περιορίσουν το κόστος συντήρησης

Συνομιλώντας με αξιωματικούς στο Πεντάγωνο εύκολα καταλαβαίνει κάποιος ότι το κλίμα είναι βαρύ για τον αρχηγό του ΓΕΑ. Οχι διότι την ώρα του δυστυχήματος ο αντιπτέραρχος κ. Βασίλης Κλόκοζας (φωτογραφία) βρισκόταν στο Πεκίνο, αλλά διότι καθυστέρησε ή δεν κατάφερε να επιλύσει το πρόβλημα που προέκυψε από μια ακολουθία λαθών ή παραλείψεων. Διότι όσο λιγότερη εκπαίδευση γίνεται τόσο λιγότερες ώρες γράφουν και οι κινητήρες, άρα επιμηκύνεται αντίστοιχα και ο χρόνος μέχρι το προγραμματισμένο «τσεκ απ» τους. Ενώ όμως όταν μειώνονται οι εκπαιδευτικές πτήσεις εξοικονομούνται κονδύλια και η συντήρηση μετατίθεται για το μέλλον, η επιχειρησιακή εκπαίδευση των πιλότων είναι ελλιπής, «με συνεπακόλουθες επιπτώσεις στη μαχητική ικανότητα και στην ασφάλεια πτήσεων».

Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας καταγγέλλουν όμως ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει συμφωνία για τη συντήρηση των κινητήρων και υποστηρίζουν ότι ακόμη και από τη στιγμή ενεργοποίησης της συμφωνίας χρειάζεται περίπου ενάμισι έτος μέχρι να επιθεωρηθεί και να επισκευαστεί ο πρώτος κινητήρας. Εύκολα μπορεί κάποιος να οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα -που πιθανότατα ήταν ο βασικός παράγοντας της τραγωδίας στα ανοικτά της Ιεράπετραςθα έπρεπε να έχει λυθεί πριν από ενάμιση χρόνο. Οι ιπτάμενοι όμως αδιαφορούν αν οι ευθύνες ανήκουν στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία, τους πρώην αρχηγούς του ΓΕΑ ή αν επιμερίζονται στη σημερινή ηγεσία του Πενταγώνου. Στην 340 Μοίρα της 115 Πτέρυγας Μάχης στο Καστέλι η ατμόσφαιρα είναι πολύ βαριά και οι πιλότοι είναι έξαλλοι με την κατάσταση που επικρατεί.

Πηγή

http://kostasxan.blogspot.com/2010/08/340-f-16.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου