Σε ψυχροπολεμικές μεθόδους κατέφυγαν οι ΗΠΑ, δαπανώντας 1,6 εκατομμύρια δολάρια για την οικοδόμηση ενός κοινωνικού δικτύου μέσων μαζικής ενημέρωσης με στόχο την υπονόμευση της κομμουνιστικής κυβέρνησης στην Κούβα.
Σε ψυχροπολεμικές μεθόδους κατέφυγαν οι ΗΠΑ, δαπανώντας 1,6 εκατομμύρια δολάρια για την οικοδόμηση ενός κοινωνικού δικτύου μέσων μαζικής ενημέρωσης με στόχο την υπονόμευση της κομμουνιστικής κυβέρνησης στην Κούβα.
Τα έγγραφα που απέκτησε το Associated Press δείχνουν ότι το έργο, το οποίο διήρκεσε πάνω από δύο χρόνια και είχε χιλιάδες συνδρομητές, χτίστηκε με μυστικές εταιρείες-βιτρίνα και χρηματοδοτήθηκε από ξένες τράπεζες.
Η Υπηρεσία Διεθνούς Ανάπτυξης των Ηνωμένων Πολιτειών (USAID) φέρεται να ήταν πίσω από το σχέδιο δημιουργίας ενός «κουβανέζικου Twitter» με την ονομασία ZunZuneo - αργκό για το τιτίβισμα ενός κουβανέζικου κολιμπρί. Η USAID ήταν κυρίως υπεύθυνη για την εκστρατεία και δεν υπήρχε εμπλοκή των μυστικών υπηρεσιών, αλλά οι λεπτομέρειες που αποκαλύφθηκαν από το Associated Press φαίνεται να αμφισβητούν τους διαρκείς ισχυρισμούς της USAID ότι δεν διεξάγει μυστικές ενέργειες.
Οι χρήστες του ZunZuneo αγνοούσαν παντελώς τη συμμετοχή του αμερικανικού κυβερνητικού οργανισμού όπως και το ότι Αμερικανοί συνέλεγαν προσωπικά τους δεδομένα, με την ελπίδα ότι οι πληροφορίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κάποια μέρα για πολιτικούς σκοπούς. Η νομιμότητα του σχεδίου, το οποίο ξεκίνησε το 2009 όταν η Creative Associates International με έδρα την Ουάσινγκτον απέκτησε μισό εκατομμύριο αριθμούς κινητών τηλεφώνων της Κούβας, αμφισβητείται σύμφωνα με τη νομοθεσία των ΗΠΑ και έχει προκαλέσει ανησυχίες για παράνομες δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση. Τα έγγραφα και οι συνεντεύξεις δείχνουν ότι ο οργανισμός των ΗΠΑ έκανε εκτεταμένες προσπάθειες για να αποκρύψει τη συμμετοχή του. Έστησαν εταιρείες βιτρίνες στο εξωτερικό και έστελναν τα χρήματα μέσω μιας τράπεζας των Νησιών Καϊμάν για να καλύψουν τα ίχνη τους.
Η υπηρεσία ιδρύθηκε το 2009, όταν η κυβέρνηση της Κούβας έλεγχε αυστηρά την πρόσβαση στο internet και τα κινητά τηλέφωνα παρακολουθούνταν. Οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να στείλουν ενημερώσεις στο site μέσω SMS, με τα εν λόγω μηνύματα να είναι δωρεάν. Οι εργολάβοι του USAID είχαν σχεδιάσει προσεκτικά το site, ώστε να μην υπάρχουν υποψίες. Σε πολλά έγγραφα, το προσωπικό του USAID επεσήμανε ότι τα γραπτά μηνύματα είχαν κινητοποιήσει smart mobs και πολιτικές εξεγέρσεις στη Μολδαβία και τις Φιλιππίνες, μεταξύ άλλων.
Στο Ιράν, ο USAID σημείωσε τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μετά τις αμφιλεγόμενες εκλογές του τότε προέδρου Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ τον Ιούνιο του 2009 - και το θεώρησε ένα σημαντικό εργαλείο εξωτερικής πολιτικής. Στο αποκορύφωμά της, η υπηρεσία είχε τουλάχιστον 40.000 συνδρομητές. Ο USAID σταμάτησε το ZunZuneo τον Σεπτέμβριο του 2012, όταν έληξε η κρατική επιχορήγηση.
Στο Ιράν, ο USAID σημείωσε τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μετά τις αμφιλεγόμενες εκλογές του τότε προέδρου Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ τον Ιούνιο του 2009 - και το θεώρησε ένα σημαντικό εργαλείο εξωτερικής πολιτικής. Στο αποκορύφωμά της, η υπηρεσία είχε τουλάχιστον 40.000 συνδρομητές. Ο USAID σταμάτησε το ZunZuneo τον Σεπτέμβριο του 2012, όταν έληξε η κρατική επιχορήγηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου