Στον αέρα επιχειρεί να τινάξει η Σουηδική Προεδρία την «αξιολόγηση» της Άγκυρας και τους σχεδιασμούς Λευκωσίας-Αθηνών.
Προωθούν άνοιγμα κεφαλαίων της Τουρκίας 10 μέρες μετά τη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε.Η Σουηδική Προεδρία δρομολογεί σύγκληση Διακυβερνητικής Διάσκεψης για άνοιγμα διαπραγματευτικών κεφαλαίων της Τουρκίας στις 21 Δεκεμβρίου, θεωρώντας προφανώς ως δεδομένο ότι ούτε κυρώσεις θα υπάρξουν ούτε κοινή απόφαση Λευκωσίας-Αθηνών για μπλοκάρισμα κεφαλαίων...
Δρομολογεί, σύμφωνα με πληροφορίες, τη σύγκληση Διακυβερνητικής Διάσκεψης μετά τη Σύνοδο Κορυφής για άνοιγμα νέων διαπραγματευτικών κεφαλαίων της Τουρκίας.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Στοκχόλμη θεωρεί ως δεδομένο ότι δεν θα υπάρξουν κυρώσεις τον Δεκέμβριο και υπό την υψηλή καθοδήγηση του Λονδίνου και τη στήριξη της Κομισιόν, επιχειρεί να επιβραβεύσει την Άγκυρα συγκαλώντας μετά την «αξιολόγηση», Διακυβερνητική Διάσκεψη για άνοιγμα νέων διαπραγματευτικών κεφαλαίων, με «πρώτο στη λίστα» το «Περιβάλλον».
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Σουηδική Προεδρία «προσανατολίζεται καταρχήν» στη σύγκληση της Διακυβερνητικής Διάσκεψης την 21η Δεκεμβρίου, 10 μόλις μέρες μετά τη Σύνοδο Κορυφής και την πολυδιαφημιζόμενη «αξιολόγηση», πρόθεση την οποία έχει μάλιστα κοινοποιήσει προς τα κράτη-μέλη, περιλαμβανομένης και της Κυπριακής Δημοκρατίας...
Αν και οριστική απόφαση δεν έχει ακόμη ληφθεί, έγκυρη κοινοτική πηγή ανέφερε ότι ο σχεδιασμός της Σουηδικής Προεδρίας για άνοιγμα νέων διαπραγματευτικών κεφαλαίων της Τουρκίας λίγες μέρες μετά την αξιολόγηση και τη διαφαινόμενη αρνητική στάση της Άγκυρας να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της, στέλνει τρία σαφή μηνύματα:
1. Αξιολόγηση για το θεαθήναι: Δημιουργείται η εντύπωση ότι η Σουηδική Προεδρία εκλαμβάνει ως δεδομένο ότι η επικείμενη αξιολόγηση δεν πρόκειται να καταλήξει σε κυρώσεις εις βάρος της Άγκυρας αναφορικά με τις ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις εφαρμογής του Πρωτοκόλλου και της εξομάλυνσης των σχέσεων με την Κυπριακή Δημοκρατία. Ακόμη και εάν η Τουρκία συνεχίσει να τηρεί αρνητική στάση και να μην συμμορφώνεται με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει έναντι της Ε.Ε. Με άλλα λόγια, η Στοκχόλμη θεωρεί εν πολλοίς ότι η αξιολόγηση θα γίνει για το «θεαθήναι» και ότι αμέσως μετά τα κράτη-μέλη, περιλαμβανομένης της Κυπριακής Δημοκρατίας, «μπορούν να επανέλθουν στη συνήθη εργασία (businessas usual) για άνοιγμα διαπραγματευτικών κεφαλαίων», κάτι που υποστηρίζουν σουηδικές πηγές.
2. Δεν λαμβάνονται υπόψη οι υποδείξεις ΛευκωσίαςΑθηνών: Η Στοκχόλμη δείχνει να μην λαμβάνει υπόψη τις υποδείξεις της Λευκωσίας και των Αθηνών ότι η Τουρκία δεν μπορεί να συνεχίσει «αλώβητη» την ευρωπαϊκή της διαδρομή εάν δεν συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της, δεδομένου του κλίματος μεταξύ των «27» και της διαφαινόμενης αδυναμίας της Κυβέρνησης Χριστόφια να εξασφαλίσει ομόφωνη ευρωπαϊκή απόφαση επιβολής κυρώσεων, ανάλογη με αυτήν που εξασφάλισε το 2006 η Λευκωσία, επί διακυβέρνησης Τ. Παπαδόπουλου. Όπως μας έλεγε έγκυρη κοινοτική πηγή, η Σουηδική Προεδρία θεωρεί απίθανο και το ενδεχόμενο λήψης μονομερούς απόφασης εκ μέρους της Κυπριακής Κυβέρνησης για επιβολή κυρώσεων εις βάρος της Τουρκίας, παραπέμποντας στη «θετική ενέργεια» της Κυβέρνησης Παπανδρέου και των εναλλακτικών σεναρίων που ενδέχεται να εξεταστούν, περιλαμβανομένης και της εκπορευόμενης εξ Αθηνών απροσδιόριστης ιδέας για «οδικό χάρτη»...
3. Απρόσκοπτη συνέχιση της πορείας της Τουρκίας: Το τρίτο μήνυμα που συνάγεται από την πρόθεση της Σουηδικής Προεδρίας να δρομολογήσει διαδικασίες ανοίγματος νέων διαπραγματευτικών κεφαλαίων των Δεκέμβριο, είναι μάλλον αυτονόητο. Ότι δηλαδή η Στοκχόλμη και το Λονδίνο, που ηγούνται μιας πολύ μεγάλης ομάδας κρατών-μελών θεωρούν ότι η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας θα συνεχιστεί απρόσκοπτα, παρά την άρνηση της χώρας να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτή άλλωστε είναι και η λογική που εγκαθίδρυσαν η Κομισιόν και ο αρμόδιος Επίτροπος Όλι Ρεν στην Έκθεση Προόδου και το Έγγραφο Στρατηγικής που δημοσιοποιήθηκαν στις 14 Οκτωβρίου. Υπενθυμίζεται ότι τα κοινοτικά έγγραφα, τα οποία αποτελούν πυξίδα για τις αποφάσεις που θα ληφθούν τον Δεκέμβριο κατά την «αξιολόγηση», περιορίζονται να διαπιστώσουν τις ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις της Τουρκίας, αλλά αποφεύγουν να εισηγηθούν κυρώσεις, αφήνοντας ουσιαστικά στο απυρόβλητο την Άγκυρα και την ευρωπαϊκή της διαδρομή.
Ακόμη και μετά την έκδοση των κοινοτικών εγγράφων και την απουσία εισηγήσεων για κυρώσεις, ο Φινλανδός Επίτροπος Ρεν συνεχίζει το βιολί του, επιχειρώντας ακόμη και να κατευθύνει τις αποφάσεις που θα λάβουν οι «27» τον προσεχή Δεκέμβριο, σε δύο επίπεδα:
• Αφενός «αδειάζει» το ορόσημο του Δεκεμβρίου, υποστηρίζοντας ότι «δεν αποτελεί καταληκτική ημερομηνία» για την αξιολόγηση της Τουρκίας, ενώ αναφορικά με τις ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις της χώρας (Πρωτόκολλο, εξομάλυνση κυπροτουρκικών σχέσεων) αντιτάσσει την κατά την άποψή του επίσης ανεκπλήρωτη υποχρέωση για τερματισμό της λεγόμενης «απομόνωσης» των Τουρκοκυπρίων, υιοθετώντας πλήρως την τουρκική θέση και επιχειρηματολογία για διασύνδεση των δύο θεμάτων (Επιτροπή Εξωτερικών, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο 15 Οκτωβρίου).
• Αφετέρου επιχειρεί να διαλύσει κάθε σκέψη για κυρώσεις, υιοθετώντας τακτική παρακλήσεων και συμβουλών προς την Άγκυρα και επιχειρώντας να κατευθύνει τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του Δεκεμβρίου, κατά την αξιολόγηση της Τουρκίας. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η «ευγενική και φιλική συμβουλή προς την Τουρκική Κυβέρνηση» που «επιστράτευσε» ο Όλι Ρεν παρακαλώντας την Τουρκία να εφαρμόσει το Πρωτόκολλο (Εuropean ΡolicyCenter 22 Οκτωβρίου).
Τι θέλει η Λευκωσία
Οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι οι κυπριακές επιδιώξεις είναι «άγνωστος Χ» και κινούνται μεταξύ κυρώσεων και διεξόδου διασώζουσας την υπόληψη της Λευκωσίας Η Λευκωσία φαίνεται να αναγνωρίζει ότι η εξασφάλιση ομόφωνης απόφασης για επιβολή κυρώσεων εις βάρος της Άγκυρας τον προσεχή Δεκέμβριο αποτελεί τουλάχιστον ουτοπία. Άλλωστε, ένα τέτοιο εγχείρημα θα απαιτούσε επαφές με ξένες Κυβερνήσεις και προετοιμασία πολλών μηνών και όχι μερικών μόνο βδομάδων, πριν την πολυδιαφημιζόμενη αξιολόγηση, κάτι που δεν έπραξε η Κυβέρνηση Χριστόφια.
Με δεδομένο λοιπόν το κλίμα που επικρατεί μεταξύ των 27 και την αρνητική διάθεση της Σουηδικής Προεδρίας και της Βρετανίας που ηγούνται μιας μεγάλης ομάδας χωρών να συζητήσουν το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων, η Λευκωσία πρέπει να αποφασίσει τι θέλει. Αυτό δυστυχώς εξακολουθεί να θεωρείται στις Βρυξέλλες «ο άγνωστος Χ» και να προκαλεί σύγχυση. Η σύγχυση αυτή ενισχύθηκε πρόσφατα με την απροσδιόριστη εισήγηση για «οδικό χάρτη», που εκλήφθηκε από πολλούς στα ανώτατα δώματα της Ε.Ε. ως μια διέξοδος διασώζουσα την υπόληψη (face-saving) της Κυπριακής Κυβέρνησης κατά την πολυδιαφημιζόμενη «αξιολόγηση», αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει πιθανότητα εξασφάλισης κερδών τον προσεχή Δεκέμβριο.
Ειδικότερα: Εάν η Λευκωσία επιχειρήσει να παγώσει μονομερώς διαπραγματευτικά κεφάλαια της Τουρκίας (ή με κοινή απόφαση με την Αθήνα), θα πρέπει να προετοιμάσει τους εταίρους της χωρίς να «μασά τα λόγια της», αναζητώντας τη στήριξη ή καλύτερα την ανοχή κάποιων εκ των κρατών-μελών σε μια τέτοια ενέργεια. Είτε αυτό γίνει με αφετηρία τον Δεκέμβριο, με άμεση δηλαδή ισχύ, είτε απλώς εξαγγελθεί κατά τη Σύνοδο Κορυφής και υλοποιηθεί μερικούς μήνες αργότερα, προκειμένου να παρασχεθεί χρόνος για επίλυση του Κυπριακού.
Εάν η Λευκωσία αποφασίσει ότι δεν πρόκειται να παγώσει μονομερώς διαπραγματευτικά κεφάλαια της Τουρκίας, τότε θα πρέπει να σταματήσει να υψώνει τον πήχη των επιδιώξεών της και να δηλώνει ότι η Άγκυρα δεν θα συνεχίσει «αλώβητη» την ενταξιακή της πορείας, γιατί απλώς κινδυνεύει να περάσει κάτω από τον πήχη...
Εάν τέλος η Λευκωσία δεν επιδιώκει την επιβολή κυρώσεων εις βάρος της Τουρκίας αλλά προσβλέπει στην εξασφάλιση μιας διεξόδου διασώζουσας την υπόληψή της, τότε δεν έχει παρά να συζητήσει το θέμα με το Λονδίνο και τη Σουηδική Προεδρία που όπως αφήνουν να διαρρεύσει, «έχουν πολλές ιδέες» προς αυτή την κατεύθυνση. Σε κάθε πάντως περίπτωση, είτε η Λευκωσία αποφασίσει μονομερώς την επιβολή κυρώσεων είτε όχι το άνοιγμα διαπραγματευτικών κεφαλαίων αμέσως μετά την αξιολόγηση της Τουρκίας ή έστω στο εναπομείναν χρονικό διάστημα μέχρι τον Δεκέμβριο, αποτελεί τουλάχιστον κοροϊδία για την Κυπριακή Κυβέρνηση, δεδομένης της διακηρυγμένης θέσης ότι η Άγκυρα δεν θα περάσει «αλώβητη» εάν δεν συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της.
ΣΟΥΗΔΙΚΗ ΠΡΟΕΔΡΙΑ
Από 1 μέχρι και 3 κεφάλαια...
ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΣΕΣ πληροφορίες αναφέρουν ότι η Σουηδική Προεδρία διαμηνύει ότι προσβλέπει στο άνοιγμα «μέχρι και τριών διαπραγματευτικών κεφαλαίων της Τουρκίας» στην επικείμενη Διακυβερνητική Διάσκεψη. Προφανής στόχος της Στοκχόλμης είναι να διασφαλίσει τουλάχιστον το άνοιγμα του κεφαλαίου που αφορά στο «Περιβάλλον», προκειμένου να καταδείξει ότι η ευρωπαϊκή διαδρομή της Άγκυρας συνεχίζεται απρόσκοπτα και μετά την αξιολόγηση. «Ο στόχος μας είναι το άνοιγμα κεφαλαίων», ανέφερε έγκυρη πηγή. Πρόσθεσε, ότι «θα μπορούσαν να ανοίξουν από ένα μέχρι και τρία κεφάλαια», σημειώνοντας ότι «αυτό θα εξαρτηθεί τόσο από τη διεκπεραίωση της τεχνικής διαδικασίας, όσο βεβαίως και από τις πολιτικές αποφάσεις που θα ληφθούν». Φρόντισε πάντως να επισημάνει ότι «στο ζήτημα των πολιτικών αποφάσεων θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι κανένα κράτος-μέλος δεν έχει δείξει να επιδιώκει την δημιουργία συνθηκών παράλυσης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας τον προσεχή Δεκέμβριο»...
ΠΑΥΛΟΣ ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ, ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Πηγή: Εφ. ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ
Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2009
Η Σουηδία βιάζεται να βάλει την Τουρκία στην Ε.Ε.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου