Παρασκευή 12 Ιουνίου 2009

ΡΩΣΙΑ-ΟΥΚΡΑΝΙΑ-ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Η ιστορία της αντιπαράθεσης γύρω από το Ρωσικό Στόλο της Μαύρης θάλασσας.-

Στις 9 Ιουνίου του 1995 στο Σότσι από τους τότε Προέδρους της Ρωσίας και της Ουκρανίας Μπορίς Γιέλτσιν και Λεονίντ Κούτσμα υπογράφτηκε διμερής συμφωνία για τη χωριστή στάθμευση του Ρωσικού Στόλου της Μαύρης θάλασσας και των Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού της Ουκρανίας στο έδαφος της τελευταίας. Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά τη διάλυση της ΣΕ από τον Αύγουστο του 1992 ο Στόλος της Μαύρης θάλασσας υπήρχε ως ενωμένος στόλος της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ουκρανίας. Η σύναψη της συμφωνίας σηματοδότησε την έναρξη του διαχωρισμού μεταξύ των δύο χωρών και μετά και στη δημιουργία αντιθέσεων μεταξύ τους στο ζήτημα της στάθμευσης του Στόλου της Μαύρης θάλασσας.

Πρέπει να σημειωθεί ότι κατ΄αρχήν η σύναψη της προαναφερόμενης συμφωνίας αποτελούσε αντικειμενικά αναγκαίο βήμα, γιατί έπρεπε να προσδοθεί νόμιμο καθεστώς στο Ρωσικό Στόλο της Μαύρης θάλασσας στο έδαφος της Ουκρανίας ως χωριστού ανεξάρτητου κράτους. Πολύ περισσότερο που μετά τη διάλυση της ΣΕ έπρεπε ακόμα να μοιραστεί ο Στόλος της Μαύρης θάλασσας μεταξύ των δύο χωρών. Και αυτό υλοποιήθηκε οριστικά με τη Συνθήκη για το μοίρασμα του Στόλου της Μαύρης θάλασσας που υπογράφτηκε στις 28 Μαϊου του 1997. Έτσι για ορισμένο καιρό η κατάσταση γύρω από το Στόλο της Μαύρης θάλασσας εξομαλύνθηκε.

Σχεδόν τίποτα δεν προμήνυε όξυνσης της κατάστασης όμως παρόλα αυτά, με την πάροδο του χρόνου η όξυνση έγινε γεγονός. Και αυτό σχετιζόταν με τον ερχόμενο στην εξουσία στο κύμα της λεγόμενης «πορτοκαλί επανάστασης» στην Ουκρανία νέας ηγεσίας, η οποία άλλαξε ριζικά τον εξωτερικό-πολιτικό και εξωτερικό-οικονομικό προσανατολισμό, όπως και τις προτεραιότητες της αμυντικής πολιτικής της χώρας – γείτονα της Ρωσίας.

Σε σχέση μ΄αυτό ο νέος Πρόεδρος της Ουκρανίας Βίκτορ Γιούσσενκο στις 17 Απριλίου του 2005 δήλωσε ότι η Μόσχα και το Κίεβο έχουν τρία κύρια προβλήματα – το Ρωσικό Στόλο της Μαύρης θάλασσας, τα ζητήματα των συνόρων και την ανάπτυξη της συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας. Σύμφωνα μ΄αυτή τη δήλωση, το καθεστώς του Ρωσικού Στόλου της Μαύρης θάλασσας στη Σεβαστούπολη χρειάζεται αναθεώρηση – μάλιστα καθορίστηκε και η προθεσμία – ως το 2017.

Κοντολογίς, στρατηγικός στόχος της Ουκρανίας στην περίοδο της νέας ηγεσίας έγινε η ένταξη στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ και αυτό άλλαξε σημαντικά τη στάση της ουκρανικής ηγεσίας προς το Ρωσικό Στόλο της Μαύρης θάλασσας. Τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκε η επιδίωξη «εξώθησης» του από το εθνικό έδαφος ακόμα και πριν τη λήξη της ισχύος της Συνθήκης για τη στάθμευση του στη Σεβαστούπολη. Σ΄αυτό οφείλονται και τα πολυάριθμα επεισόδια στην Κριμαία, όπου βρίσκεται το 70% της όλης υποδομής του Ρωσικού Στόλου της Μαύρης θάλασσας, για την πρόκληση των οποίων οι ουκρανικές αρχές οπωσδήποτε κατηγορούσαν τη Ρωσία. Οι ουκρανικές αρχές επανειλημμένα έβρισκαν αφορμές για την πραγματοποίηση επιπρόσθετων επιθεωρήσεων των σημείων στάθμευσης των πλοίων του Ρωσικού Στόλου, πρόβαλλαν απαιτήσεις για την πληρωμή του ενοικίου του εδάφους για την εγκατάσταση του Ρωσικού Στόλου, απαιτούσαν τη μεταβίβαση στην Ουκρανία των μέσων πλοήγησης του υδρογραφικού εξοπλισμού ασφάλειας της ναυσιπλοΐας στις ακτές της Κριμαίας, εξέφραζαν δυσαρέσκεια για τις δήθεν παραβιάσεις της νομοθεσίας της Ουκρανίας για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Είναι ενδεικτικό το ότι στη διάρκεια της απόκρουσης εκ μέρους της Ρωσίας της επιδρομής της Γεωργίας εναντίον της Νότιας Οσετίας οι ουκρανικές αρχές κατέβαλαν προσπάθεια να θέσουν τη διακίνηση στη Μαύρη θάλασσα των πλοίων του Ρωσικού Στόλου υπό τον έλεγχο τους. Όπως βλέπουμε, για την «εξώθηση» χρησιμοποιούνταν κάθε λογής μέθοδοι και τρόποι, παρόλο που, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων, τα πλοία με τη σημαία του Αποστόλου Αντρέα και τα ουκρανικά πολεμικά πλοία, τα οποία σταθμεύουν χωριστά, αδιαμφισβήτητα μπορούν να βρίσκονται πλάι-πλάι στους ίδιους όρμους, χωρίς να εμποδίζουν το ένα το άλλο.

Εννοείται ότι ο Ρωσικός Στόλος δεν είναι αποδεκτός, αν η Ουκρανία επιθυμεί – πράγμα για το οποίο έχουν γίνει αρκετές δηλώσεις στη Δύση – να δοθούν τα λιμάνια της Κριμαίας και, ειδικότερα, της Σεβαστούπολης, υπό ενοικίαση για την εγκατάσταση πολεμικών πλοίων του ΝΑΤΟ και, κυρίως, των ΗΠΑ. Και αυτό είναι απαράδεκτο και για τη Ρωσία.


Ypoloipo

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου