Το ελληνικό δεξαμενόπλοιο «Μaran Centaurus» (φωτογραφία) είναι το δεύτερο δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου προοριζόμενου για τις ΗΠΑ και δέχεται πειρατική επίθεση από σομαλούς πειρατές. Το πρώτο ήταν το δεξαμενόπλοιο «Sirius Star» με σημαία Σαουδικής Αραβίας, επίσης με αμερικανικό πετρέλαιο, που πριν από σχεδόν ένα έτος είχε δεχθεί πειρατική επίθεση στην ίδια περιοχή.
Η επίθεση που είχε σημειωθεί στο «Sirius Star» ήταν ο καταλύτης που ώθησε τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών να προκαλέσει την ενεργοποίηση μιας ναυτικής δύναμης αποτελούμενης από 15 πολεμικά πλοία, τα οποία είχαν σπεύσει τότε στην περιοχή για να διασφαλίσουν ότι οι δίαυλοι των εμπορικών πλοίων θα παρέμεναν ανοικτοί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του αμερικανικού Κογκρέσου, στην περίπτωση του «Sirius Star» είχαν δοθεί τα υψηλότερα λύτρα που είχαν συμφωνηθεί μέχρι τότε, τα οποία ανέρχονταν κατά τους Αμερικανούς στα 3.000.000 δολάρια. Αρκετοί πιστεύουν πως αυτά είναι και τα υψηλότερα λύτρα που έχουν δοθεί ως τώρα σε σομαλούς πειρατές, αν και υπάρχουν αρκετοί ναυτιλιακοί παρατηρητές που υποστηρίζουν ότι τα λύτρα ρεκόρ, 3.500.000 δολάρια συγκεκριμένα, δόθηκαν στην περίπτωση του ουκρανικού φορτηγού πλοίου «Fiana», το οποίο όταν κατελήφθη μετέφερε ρωσικά άρματα μάχης.
Οι πειρατές, επισημαίνουν διεθνείς ναυτιλιακοί αναλυτές, συνήθως υποστηρίζουν ότι τα λύτρα που έλαβαν ήταν κατά πολύ υψηλότερα, αλλά αυτό που πρέπει να συνυπολογίσει κάποιος είναι ότι φορτία όπως το αμερικανικό πετρέλαιο ή τα ρωσικά άρματα μάχης μπορούν να φέρουν μερικά καλά λύτρα, αλλά και πολλά σοβαρά προβλήματα σε εκείνους που τα κρατούν παράνομα.
Οι περισσότεροι πειρατές θέλουν να ξεφορτωθούν αυτά τα πλοία το ταχύτερο δυνατόν και για τον λόγο αυτό τις πιο πολλές φορές συμφωνούν με συνοπτικές διαδικασίες σε ένα ποσόν υψηλό μεν πλην όμως ελεγχόμενο.
Την τρέχουσα περίοδο, ένα έτος ύστερα από την επίθεση στο «Sirius Star», η πολυεθνική ναυτική δύναμη που επιχειρεί στην περιοχή ανέρχεται σε 25 πολεμικά σκάφη τα οποία προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, το ΝΑΤΟ, τις ΗΠΑ, αλλά και άλλα κράτη της περιοχής.
Παρ΄ όλα αυτά και παρά τις σοβαρές προσπάθειες που καταβάλλουν οι εν λόγω ναυτικές δυνάμεις είναι αδύνατον να ελέγξουν αποτελεσματικά έναν γεωγραφικό χώρο που εκτείνεται από τον Περσικό κόλπο ως τα όρια του Ινδικού ωκεανού.
Αναγκαστικά οι ναυτικές δυνάμεις παραμένουν σε ένα ιδιαίτερα μεγάλο άξονα της ακτογραμμής πλάτους 300 ναυτικών μιλίων, αλλά οι τελευταίες επιθέσεις που σημειώνονται πέραν αυτών των 300 ναυτικών μιλίων δείχνουν ότι οι σομαλοί πειρατές επιχειρούν αν ήδη δεν το έχουν καταφέρει να υπερκεράσουν τη ζώνη ασφαλείας, εκδηλώνοντας επιθέσεις στα 500, 600 ακόμη και 700 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές της Σομαλίας.
ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου