ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΜΕ ΝΑΤΟ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΑ…
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΑΡΚΑΣ
Ήττα ιστορικών εθνικών διαστάσεων αποδέχτηκε στη Σύνοδο του NATO ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευ. Βενιζέλος, συναινώντας σε «πολιτική συμφωνία-πακέτο» για την ίδρυση συμμαχικού χερσαίου στρατηγείου στη Σμύρνη με ευρύτερες αρμοδιότητες και χωρίς τo παραμικρό αντάλλαγμα για την Ελλάδα.
Η «συμφωνία πακέτο» (package deal), στην οποία εγκλώβισε τη χώρα ο κ. Βενιζέλος λόγω χάραξης λανθασμένης στρατηγικής και ανεπαρκούς διαπραγμάτευσης έναντι του γ.γ. του NATO Α. Ράσμουσεν, δεσμεύει την Ελλάδα για τις ερχόμενες δεκαετίες, αναβαθμίζει το στρατηγικό ρόλο της Τουρκίας και θα πολλαπλασιάσει τις τριβές Αθήνας – Άγκυρας.
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, σε ανακοίνωση του μετά τη Σύνοδο Υπουργών της Ατλαντικής Συμμαχίας τη Πέμπτη, υποβάθμισε το ζήτημα, αναφέροντας απλώς ότι το υφιστάμενο αεροπορικό στρατηγείο της Σμύρνης «αντικαθίσταται από ένα χερσαίο που μεταφέρεται από την Ισπανία». Πρόσθεσε επίσης, ότι ελληνικός «στρατηγικός στόχος ήταν στην περιοχή μας να μην υπάρχουν περιττές φορτίσεις που δημιουργούν τεχνητά ή τεχνικά προβλήματα, δικαιολογώντας την παράλληλη κατάργηση των αεροπορικών στρατηγείων στη Λάρισα και τη Σμύρνη.
Διπλωματικό παρασκήνιο.
Σύμφωνα με εγκυρότατες διπλωματικές πηγές, ο κ. Βενιζέλος χειρίστηκε προσωπικά το ζήτημα τις τελευταίες εβδομάδας, ενώ τόσο ο υπουργός Εξωτερικών Δ. Δρούτσας όσο και τα στελέχη της Μόνιμης Αντιπροσωπίας μας στο NATO περιορίστηκαν σε δευτερεύοντα διαδικαστικό ρόλο. Αντίθετα τον περασμένο Οκτώβριο, κατά την επίσκεψη του κ. Ράσμουσεν στην Αθήνα και στα τέλη Νοεμβρίου κατά τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Λισαβόνα, η εμπλοκή της ελληνικής διπλωματικής υπηρεσίας ήταν ουσιαστική, αποτρέποντας ανάλογες ήττες.
Τα κύρια σημεία του διπλωματικού παρασκηνίου και του κειμένου της συμφωνίας – ντροπής είναι τα ακόλουθα:
1. Ο κ. Βενιζέλος υιοθέτησε, τον περασμένο Οκτώβριο, μια παθητική στρατηγική, διαβεβαιώνοντας τον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου και το κ. Δρούτσα ότι δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα ελληνοτουρκικής ισορροπίας στο Αιγαίο με τις νέες δομές του NATO. Το κύριο σκεπτικό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ήταν ότι, ούτως ή άλλως, λόγω της ανάγκης εξοικονόμησης χρημάτων η Συμμαχία θα καταργούσε, ταυτόχρονα, και το CA0C Λάρισας και το ανάλογο CC Air Izmir.
2. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αγνόησε τον Μάρτιο, κατά την εαρινή Σύνοδο Υπουργών της Ατλαντικής Συμμαχίας, τις υπηρεσιακές προειδοποιήσεις της Ελληνικής Πρεσβείας Άγκυρας και της Δ-2 Διεύθυνσης NATO του υπουργείου Εξωτερικών για μια επικείμενη, ομολογουμένως έξυπνη, πρωτοβουλία της Τουρκίας προς τον κ. Ράσμουσεν. H ελληνική πλευρά διέθετε στοιχεία ότι η Άγκυρα, ακριβώς εν όψει του κινδύνου ταυτόχρονης κατάργησης των στρατηγείων Λάρισας και Σμύρνης, πρότεινε να «μεταλλαχθεί» το CC Air Izmir σε άλλη οντότητα με συγχρηματοδότηση από τουρκικά κονδύλια. Παρά τις προειδοποιήσεις των Ελλήνων διπλωματών, ο κ. Βενιζέλος ουδέν έπραξε.
3. Το τελευταίο δεκαήμερο του Μάιου (και έπειτα από μήνες ολιγωρίας του κ. Βενιζέλου) ο κ. Ράσμουσεν αιφνιδίασε απόλυτα την ελληνική πλευρά, καταθέτοντας πρόταση ενός «package deal». Το «πακέτο Ράσμουσεν» προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την ίδρυση στρατηγείου χερσαίων δυνάμεων στη Σμύρνη, την κατάργηση των αεροπορικών στρατηγείων Λάρισας και Σμύρνης και την επιβεβαίωση της πρωτοκαθεδρίας των ισχυρών μελών του ΝΑΤΟ με παραμονή του ναυτικού στρατηγείου στο Νόρθγουντ της Βρετανίας και του αεροπορικού στο Ράμσταϊν της Γερμανίας. Πρακτικά, ο κ. Ράσμουσεν μεταβίβασε στην Αθήνα την κεντρική ιδέα των προτάσεων που είχε καταθέσει η Τουρκία από τον Μάρτιο.
4. Ο γ.γ. του NATO τόνισε, τις τελευταίες ημέρες του Μάιου και τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου, προς την ελληνική κυβέρνηση ότι πρόκειται για τον «καλύτερο δυνατό συμβιβασμό». Πρόσθεσε ότι η Αθήνα να βρίσκονται ενώπιον μιας πολιτικής συμφωνίας που όφειλε να δεχτεί και η οποία έχει και «στρατιωτική λογική», επικαλούμενος τις εκτιμήσεις του Ελληνοαμερικανικού ανώτατου διοικητή συμμαχικών δυνάμεων Ευρώπης του NATO (SACEUR), ναυάρχου Τζ. Σταυρίδης.
5. Η πολιτική συμφωνία, που απεδέχθη ο κ. Βενιζέλος, προβλέπει ότι το νέο στρατηγείο της Σμύρνης, μεταξύ άλλων,
α) θα είναι «υπεύθυνο για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση» χερσαίων επιχειρήσεων,
β) θα προσφέρει την «επιπλέον δυνατότητα διοίκησης μειζόνων επιχειρήσεων επιπέδου πολλών Σωμάτων» (ακόμα και μεγαλύτερων από εκείνα που θα διοικούνται από τα κεντρικά, μεικτά στρατηγεία στην Ολλανδία και την Ιταλία! και
γ) θα διευκολύνει το NATO «ως προς τη συλλογική άμυνα, το χειρισμό κρίσεων και τη συλλογική ασφάλεια».
Οι παραπάνω, ευρείες, διατυπώσεις και η φράση «μεταξύ άλλων» προοιωνίζονται ότι η Άγκυρα θα εγείρει σύντομα πρόσθετες απαιτήσεις για τα ερχόμενα, πολλά χρόνια. Άλλωστε, όπως καταλήγουν οι ίδιες διπλωματικές πηγές, ο κ. Ρασμουσεν έχει ήδη υπογραμμίσει σε όλες τις συμμαχικές κυβερνήσεις (και μάλιστα εγγράφως) ότι το ΝΑΤΟ δεν διαθέτει επαρκή οικονομικά και στρατιωτικά μέσα οπότε αποδέχεται την προσφορά της Τουρκίας για τις χερσαίες επιχειρήσεις. Ότι δηλαδή είχε εντοπίσει έγκαιρα, πριν από τον Μάρτιο, το υπουργείο Εξωτερικών, αλλά υποβάθμισε ο κ. Βενιζέλος.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ: ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου